واحدکار حواس پنجگانه
واحدکار حواس پنجگانه
اهداف اساسی : تقویت حواس پنجگانه کودکان – پی بردن به اهمیت هریک از حواس خود برای دیدن – شنیدن – بوییدن – مزه کردن و لمس کردن – مراقبت کردن از اعضای حسی خود بارعایت کردن نکته های ایمنی درهریک ازموارد ذکر شده
الف – فعالیت های اساسی
مشاهده و بازدید : برای پرورش هریک از این حواس وسیله ها و بازی های گوناگون درنظر گرفته اند ، اما هیچ یک به اندازه آنچه در طبیعت یافت می شود نمی تواند آموزنده وجالب توجه باشد . چنانچه باآوردن یک سیب به کلاس فرصت می یابیم تا به پرورش حس بینایی از راه شناخت رنگ و شکل و اندازه سیب و پرورش حس بویایی از راه شناخت بوی ویزه سیب ، پرورش حس چشایی از راه مزه سیب و و دست آخر بر پرورش حس لامسه از راه لمس کردن پوست سیب و احساس زبری و نرمی پوست سیب بپردازیم .
بحث و گفتگو : می توان با کودکان درمورد اهمیت هریک از حواس ( بینایی – بویایی – چشایی – شنوایی – لامسه ) صحبت کرد و کودکان چگونه از اعضای حس خود می توانند مراقبت کنند . همچنین چه صداهایی را می شنویم – چه مزه هایی ( تلخی – شوری – شیرینی – ترشی – بی مزه ) رابا حس چشایی می چشیم – چه بوهایی را حس می کنیم ، چه اشیا و اشکال و رنگهایی را می بینیم و چه سطوحی را لمس می کنیم مثل ( زبری – نرمی – صافی – سختی )
نکات ایمنی :کودکان می باید از پوست خود با دوری از خطراتی مانند دست نزدن به آتش – فرو نکردن دست در مواد کثیف – برای مراقبت از چشم ها نزدیک تلویزیون ننشینیم و مدت طولانی بازی کامپیوتری انجام ندهیم – از پرت کردن وسایل به سمت دیگران خودداری کنیم . هرگز وسایل نوک تیز را نزدیک چشم خود و دوستان نبریم . برای مراقبت از زبان و حس چشایی از خوردن غذای داغ خودداری کنیم . به چیزی که مطمئن نیستیم زبان نزنیم و نچشیم . از استشمام بوهای تند دوری کنیم .
نکات بهداشتی : دست های خود را مرتب بشوییم و دست های مان را به طرف دهان نبریم . در فصل سرما از کرم مرطوب کننده ودست کش استفاده کنیم . دست آلوده به چشمهای خود نزنیم و اگر چشم ما به عینک نیاز دارد حتما” استفاده کنیم وهرچیزی را که نمی شناسیم بی احتیاط بو نکنیم . و درهنگام عطسه دستمال جلوی بینی خود بگیریم . از شنیدن صداهای بلند و بوغ های بلند دوری کنیم .
نکات اجتماعی: از دست ها برای انجام کارهای صحیح وخوب مثل کمک به دیگران – دادن غذا به حیوانات و پرندگان ، پول انداختن در صندوق صدقات ، خوردن غذا و ………استفاده شود .
زبان خود را بیرون نیاوریم پس نزنیم ، آب دهانمان را بیرون نریزیم . شغل هایی که در ارتباط با حواس پچگانه است مثل پزشک گوش و حلق و بینی – چشم پزشک – دکتر پوست – دندان پزشک و بهداشت دهان و دندان .
آزمایش : کودکان با لمس کردن چوب ، موکت ، کاغذسمباده ، پنبه پی به زبری و نرمی و سختی آن می برند .با چشیدن آ ب – نمک – آبلیمو- شربت – لیموترش تلخ شده پی به مزه – شوری – ترشی – شیرینی و تلخی می برند . با شنیدن صدای خوش موسیقی و صدای پرندگان و صداهای بلند پی به خوشی و ناخوشی صدا می برند . و با بوییدن بوهای مختلف عطر بوی ملایم خوش و بوی بد پی می برند .
نکات مذهبی : کودکان می آموزند از خداوند مهربان بخاطر آفریدن این اعضای مهم حسی تشکر کنند .
شمار آموزی : کودکان تعداد هریک از اعضای حسی خود را نام می برند ( مثل دو چشم – دو گوش – یک بینی – دو دست ویک زبان .
زبان آموزی : آشنایی با کلمات : چشم – گوش – بینی – زبان – دهان – دست – لامسه – بینایی – بویایی – چشایی – شنوایی – صدا – بو – ترش – شیرین – شور – تلخ – بی مزه – صدای گوش خراش – صدای خوش .
**حس لامسه **
پوست
با پوست خود میفهمیم که عروسک ما نرم است .
با پوست خود میفهمیم تیغ های جوجه تیغی تیز است
با پوست خود میفهمیم هوا گرم هست یا سرد
با لمس کردن چه چیزی رو میفهمیم ؟؟
*زبری*صافی*سفتی*نرمی*تری*خشکی*گرمی*سردی
مراقبت از پوست 》》
>حمام بریم
>دست هامون رو مرتب بشوئیم
>از کندن پوستمان بخصوص پوست جاهایی که زخم شده جلو گیری کنیم .
>در هوای سرد لباس گرم بپوشیم .
**حس چشایی **
با چه چیزی مزه هارو میفهمیم ؟؟با زبان
یعنی زبان به ما کمک میکنه که مزه ی غذاهای مامان رو بفهمیم .
با استفاده از زبان مزه ی میوه های خوشمزه را میفهمیم .
چند تا مزه داریم ؟؟
>ترش .شور .شیرین .تلخ .
>شیرین مثل* هندوانه * خربزه *سیب*عسل و…
>ترش مثل*آلوچه *لیمو ترش *لواشک *آلبالو و ..
>تلخ مثل*ته خیار *قرص*بعضی از شربت ها و…
>شور مثل *نمک *خیار شور
یک روز چند نوع میوه بیارید سر کلاس و تکیه تکیه کنید بعد چشم بچه ها رو ببنیدید و بذارید تو دهانشون بعد بگید چی خوردی..اسم میوه رو میگه..بعد بگید بچه ها شما که ندیدید میوه چی بود ولی از طریق زبانتون مزه اش رو فهمیدید ..زبان رو خدا گذاشته تا شوری تلخی ….و مزه ها رو باهاش حس کنیم..به این حس میگیم چشایی یعنی مزه رو میچشیم.
**حس شنوایی**
با چی میشنویم؟؟با گوش
*با استفاده از گوشهایمان آهنگ و موزیک مورد علاقه مان را گوش میدهیم .
*حرف های معلم را میشنویم .
*صداهای پدر و مادرمان را میشنویم .
《چه صداهایی میشنوید؟؟》
*صدای پرندگان
*باران
*هواپیما
*صدای آژیر ماشین آتش نشان و …
چگونه از گوش هایمان مواظبت کنیم ؟؟
》از شنیدن صدای بلند بپرهیزیم .
》اشیا تیز را به گوشمان فرو نکنیم .
》هنگام حمام کردن مراقب باشیم تا آب و کف صابون به گوشمان نرود .
》بعد از حمام کردن گوش هایمان را تمیز و پاک کنیم .
》برای معاینه به دکتر مراجعه کنیم تا از سلامتش مطمئن بشیم .
**حس بینایی**
با چی میبینیم ؟؟چشم .
راه های محافظت از چشم : *از قرار گرفتن در مقابل نور شدید بپرهیزیم . *برای معاینه چشم خود حتما به چشم پزشک مراجعه کنیم . *از عینک دیگران استفاده نکنیم . *نزدیک تلویزیون نشینیم. *چیزهای تیز به طرف هم پرتاب نکنیم . *غذاهای مقوی بخوریم .
《از چشم برای چی استفاده میکنیم؟؟》 *برای خواندن کتاب *نگاه کردن به تلویزیون *دیدن رنگ ها و …
**حس بویایی**
با چی میبوئیم > بینی
میتونیم بوی غذای مامان رو بفهمیم .
چند تا چیز که بو داشته باشه 》گل ،عطر،میوه ها،نان و…
بچه ها چطوری میتونیم بفهمیم که مامان برای شام یا نهار چی درست کرده ؟؟
شعرکودکانه حواس پنجگانه
من گل ها را می بینمددحس بینایی دارم***
من گل ها را می بویمحس بویایی دارم***
می شنوم صدا راپس شنوایی دارم***
می چشم مزه ها راحس چشایی دارم***
با دست می کنم لمسنرمی، گرمی، سردی را***
حس لامسه دارمشما چطور بچه ها؟
شاعر: اسدالله شعبانی
+ نوشته شده در ۱۳۹۶/۰۸/۲۴ ساعت 19:18 توسط احمــــــد حاجـــــــــــــي لـــــــــو
|