نقاشی با اعداد

ادامه نوشته

آموزش سوره مبارکه فیل

بٍسمٍ الله الرَحمنِ الرَحِیم

ألَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ (۱)
مگر ندانسته اى كه پروردگارت با آن فیل سواران كه براى ویران ساختن كعبه لشكركشى نمودند چه كرد ؟(۱)

ادامه نوشته

آموزش چوب خط و چینه

چینه وچوب خط ابزارشمارش هستند که تویپیش دبستانی و مخصوصا  کلاس اول کاربردزیادی دارند .
هرنواموزباید یه بسته داشته باشه گاهی برای ترتیب وردیف کردن مثلا۱تا۹ یه بسته هم کمه چون ۲۰ تادانه توشه
اماچوب خط ۶۰تاتوشه
خب مثل هروسیله اموزشی نیازداره بچه احساس کنجکاوی نکنه یعنی شمایه جلسه هردرومعرفی کنیدوبدین دستشون
یه قانون بگذارین که چینه هاروتوهم قفل نکنن ووسیله بازی هم نیست .
برای اموزش عدد بهترین راه استفاده ازچینه هست که بعداون روی تخته ماشکل مربع میکشیم درحکم چینه
درجمع وتفرق درالگویابی .مجموعه سازی بسیارکمک میکنه
چینه هم همینطور بعضی چینه ها جنس مرغوبی ندارندوزودمیشکنندبایدجنس رودقت کرد .بعدمعرفی نحوه کشیدن اون که به صورت خط کج هست براشون توضیح بدید .
وازهمون ابتداکشیدن چوب خط وچینه وکاربااونویادبگیرند چون کاربردیه

ادامه نوشته

ناس

 

بگو که ای خدایا

پناه من تو هستی

تویی که راه خود را

به روی من نبستی

پروردگار انسان

ای خدای مهربان

پناه می آرم به تو

از حمله های شیطان

ادامه نوشته

حضور قلب

خدایا...؟
بابت هر شبی که بی شکر سر بر بالین گذاشتم
بابت هر صبحی که بی سلام به "تو" آغاز کردم
بابت لحظات شادی که به یاد"ت" نب__ودم
بابت هر گره که به دست "تو" باز شد و آن را به شانس نسبت دادم
بابت هر گره که به دستم کور شد و مقصر را تو دانستم مراببخش
کمکم کن که بفهمم "تو" کنآر منی نه رو یه روی من

چگونه و با چه روشهایی ؛ عذرخواهي را به کودکان ياد بدهيم؟

 

يکي از موضوع‌هاي مهمي که والدين در تربيت فرزندشان به آن اهميت مي‌دهند،احترام گذاشتن به ديگران و عذرخواهي‌کردن است.
خصوصا اگر يک ميهماني رسمي باشد که پدر ومادر خيلي رودربايستي دارند…
بسياري از والدين هرگز به رفتارهاي بد فرزندشان واکنش نشان نمي‌دهند و کم‌سن‌بودن او را توجيه کننده رفتارهايش مي‌دانند. در مقابل، پدر و مادرهايي هستند که فرزندشان را در مقابل هر خطاي کوچکي وادار به عذرخواهي مي‌کنند. در‌اين باره با دکتر محمدرضا خدايي، روان‌پزشک و عضو هيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توان‌بخشي گفت‌وگو کرديم.

ادامه نوشته

نقاشی کودک و تفسیر روانشناختی انواع نقاشیهای کودکان

نقاشی کودکان چه می گوید؟

نمونه يي از تفسير اشكال در نقاشي كودكان:

زياد بودن دكمه ها در لباس آدمك ترسيم شده نشانه كمبود اعتماد به نفس در كودك است

وجود حيوانات در نقاشي بيانگر حس طبيعت گرايي كودك مي باشد.

 ابر در نقاشي كودك سمبل مادر و خورشيد سمبل پدر است .

اشكال نوك تيز و خطوط شكسته بيانگر خشونت در زندگي است.

 پشت سر هم و رديف بودن اشكال رسم شده مانند جوجه هاي يك مرغ به دنبال او ، نشانگر استعداد رياضي كودكمي باشد.

مادر و کودکی ها با توجه به عناصر رسم شده در يك سوم پايين نقاشي ميتوان به احساس كودك در گذشته اش پي برد.

با توجه به عناصر رسم شده در يك سوم وسط نقاشي به احساس كودك در زمان حال مي توان پي برد.

عناصر رسم شده در يك سوم بالاي نقاشي نشانه احساس كودك به آينده خود است.

ادامه نوشته

شعر ده تا جوجه

ادامه نوشته

نام واحد کار : ماهی

وسایل آموزشی :
در صورت امکان ماهی زنده – تصاویر چند حیوان مختلف به صورت کارت
مفاهیم :
۱ – ماهی در آب زندگی می کند.
۲ – ماهی باله و دم دارد.
۳ – ماهی با باله و دم شنا می کند.
۴ – ماهی رنگهای مختلف دارد.
۵ – ماهی اندازه و شکل های مختلف دارد.

ادامه نوشته

چگونه طرح درس بنویسیم

مراحل نوشتن طرح درس روز:

 ۱- مشخصات کلی: ابتدا باید نام درس، موضوع درس، مدت جلسه ، شماره طرح درس، نام مدرسه، تعداد دانش آموزان، کلاس و دوره تحصیلی، نام معلم و تاریخ را در بالای صفحه کاربرگ طرح درس نوشته شود.

۲- مشخص کردن اهداف کلی، جزیی و رفتاری: یک معلم آگاه هدفهای کلی و رفتاری موضوعی که قصد تدریس آنرا دارد مشخص می نماید.

۳- وسایل آموزشی: انتخاب رسانه های مناسب منجر به آموزش موثرخواهد شد .

ادامه نوشته

روز تربیت بدنی و ورزش

دستا بالا با خنده

انگشتا باز و بسته

نگاه کنین ببینین

کی خوشحاله کی خسته

دستا پایین پاها باز

برو جلو با آواز

بپر عقب چپ و راست

جفت پاهاتو ببند باز

بشین و پاشو با یک پا

زودی بیا پیش ما

جست بزنیم بخندیم

همیشه ورزش کنیم

دست بزنیم بخندیم

آی خنده خنده خنده

هرکسی که می­خنده

همیشه می­شه برنده

ادامه نوشته

كاربرگ های دست ورزی

ادامه نوشته

کارت تشویقی

ادامه نوشته

ادامه نوشته

واحدکار کتاب و کتابخوانی

ادامه نوشته

نقاشی با اعداد

ادامه نوشته

شعر سوره های کوچک قرآنی

ادامه نوشته

واحد کار پرندگان

هدفها:

۱- آشنا کردن کودکان با انواع پرندگانی که معمولاً در محیط زیست خود مشاهده می کنند ؛

۲- یاد گرفتن نام پرندگان و اجزاء بدن پرندگان ؛

۳- آشنایی با چگونگی تولد پرندگان و سر برآوردن از تخم ؛

۴- آشنایی با چگونگی تغذیه نوزادان پرندگان بوسیله مادر و پدر و مفهوم خانواده پرندگان ؛

۵- آشنایی با چگونگی ساختن آشیانه پرندگان و مراحل آن ؛

۶- آشنا کردن کودکان با مفهوم کوچ پرندگان در زمستان به مناطق گرمسیرو بازگشت آنها در بهار ؛

۷- آشنا کردن کودکان با مفهوم مراقبت از پرندگان و کمک به تغذیه آنها ؛

ادامه نوشته

سلام

آموزش سلام کردن

ادامه نوشته

واحدکار گیاهان

واحدکار گیاهان

۱- آشنایی با تغییرات آب و هوا در فصل بهار و سایر ویژگی های فصل بهار

۲- تغییر حالت در درختان

۳- آشنایی با جنگل و درختان و نقش آن در پاکیزگی هوا و کمک به سالم کردن هوا

۴- آشنایی با مراحل رشد گیاهان و نیازهای اساسی گیاهان
۵- شناخت نحوه ی کاشت دانه و احتیاجات گیاهان برای واحد کار گیاهان بچه ها دانه لوبیا کاشتند تا با مراحل رشد گیاه بصورت تجربی آشنا شوند

۶- آشنایی با قسمت های مختلف گیاه ( ریشه -ساقه- برگ – گل )
۷-آشنایی با وظایف ریشه و ساقه درخت ( گرفتن آب و مواد غذایی از زمین و رساندن آن به برگها و میوه ها )

۸- آشنایی با فواید گیاهان

۹- آشنایی با نحوه مراقبت از درختان

۱۰- آشنایی با وسایلی که از چوب درختان ساخته می شود.

۱۱- آشنایی با گیاهان دارویی مثل گاوزبان ، نعناع و…..

۱۲- آشنایی با ریشه های خوراکی گیاهان

۱۳- آشنایی و شناخت گیاهان و میوه های بوته ای و درختی

۱۴-آشنایی با میوه های مختلف و فواید آنها

۱۵- آشنایی با میوه های بوته ای و درختی ( درختی: گیلاس ، آلبالو ، هلو وسیب ، بوته ای : هندوانه، طالبی ، کدو)

۱۶-آشنایی با میوه های دانه دار: هندوانه ، هلو ، پرتقال ، انگور، میوه های بزرگ : هندوانه ، آناناس ، خربزه و…….

میوه های کوچک : توت ، آلبالو ، گیلاس ، آلو ، زردآلو

۱۷- آشنایی با کار کشاورزی و شناخت وسایل کشاورزي

۱۸-آشنايي با گياهان صحرايي كه به آب زيادي نياز ندارند مانند انواع كاكتوس

ادامه نوشته

آموزش خطوط

یکی بود یکی نبود اقایی بود بنام اقای خط
بچه ها اقای خطی چشمش خط بود دستش خط بود دهنش خط بود بدنش خط بود و این شکلی ک میفرستم. میتونید بهشون نشون بدید
بروز اقای خطی میخواست بره سرکار نمیتونست صاف سوار ماشین بشه چون خط راست بوددیگه مجبور شد یکمی خم بشه
همون موقع خودتونم خم بشید و ب بچه ها بگید خم بشن تا قشنگ مفهموم خم را یاد بگیرند و ببینند
اقای خطی خمیده شدو سوار ماشین شد وقتی رسید. محل کارش پیاده شد خواست بره اونور خیابون ک ی ماشین باسرعت بهش زد و اقای خطی حواسش نبود و تصادف کرد درحین تعریف کردن خطوط نقاشی اون را هم میکشید برای بچه ها
برای هر اموزش باید از یکسری ابزار استفاده کنید.
مثل خط راست با ایستادن بچه ها یا خطوط راست پایه میزو …یا خمیده با خم کردن کمر بچه ها یا چیزهایی ک توی کلاس هست خیلی اتفاقای مختلف ک توی کلاس هست.
من ی پیشنهاد دارم با چسب برق انواع خطوطو کف کلاستون بچسبونید یا روی یک مقوای بزرگ بکشید و کف کلاس بذارید
چندروز ب بچه ها بگید مثلا از روی خط راست یا شکسته رد شن ک هم ب تعادلشون کمک میکنه هم یاد میگیرند.
خطها را زود یاد میگیرند

ادامه نوشته

واحد کار آتش نشان

اهداف:

۱- آشنایی با پدیده حرارت و آتش

۲- عوامل ایجاد حریق

۳- ایمنی در مقابل حرارت و آتش

ادامه نوشته

بیش از ۱۰۰ نوع الگو برای دفتر شطرنجی نوآموزان پیش دبستانی

بیش از ۱۰۰ نوع الگو برای دفتر شطرنجی نوآموزان پیش دبستانی

دفتر شطرنجی بر اساس مهارت دست ورزی طراحی و تدوینمی شود.
کودکی که مهارت های دست ورزی را آموخته در سنین پیش از دبستان قادر به مداد گرفتن است و بهتر می تواند تمرین برای نوشتن را آغاز کند؛استفاده از دفتر شطرنجی یکی از فعالیت های چند حسي(بينايي؛درکي وحرکتي)شناخته شده ودر رشد مهارت های نوشتاری کودکان تا قبل از ورود به دبستان تأثیر چشمگیری دارد۰
این مجموعه در قالب فعالیت هایی از سطح آسان به سخت جمع آوری گردیده است  که هر کدام از فعالیت ها اهداف خاص و ویژه ای را دنبال می کند؛در بعضی طرح ها به آشنایی با مفاهیم مختلف ریاضی و تقویت مهارت نقاشی و واحدکارهای مناسبتی نیز پرداخته شده است۰

شناخت الگوی تکرار شونده هندسی در دوران پیش دبستانی کمک می‌کند تا پایه مفاهیم ریاضی در سالهای آتی تقویت شود. الگویابی و دنبال کردن الگو  مهارت حل مسئله در کودک تقویت می‌کند.باید کودک فکر کند و دنبال یک منطق یین رابطه مراحل تکرار شونده بگردد و با رسیدن به فرمول الگو ادامه روند کار را تکمیل کند. رابطه‌ها را پی ببرد و تفکر انتقادی در او تقویت می‌شود. در کنار آموزش پیدا کردن الگو مهارت حرکتی ظریف و توانایی نوشتن در کودک شکل می‌گیرد. مفاهیم شناختی اولیه از قبیل رنگ، شمارش و رعایت فاصله را یاد می‌گیرد که مقدمه‌ای برای شروع سال تحصیلی ابتدایی و تمرین نوشتن هست.

در لینک زیر می توانید صفحه ی دفتر شطرنجی خالی را  در سایز یک برگه آچهار برای تمرین الگوها و جدول سودوکو و… دانلود کنید و به راحتی پرینت بگیرید.

 

 

ادامه نوشته

بیش از ۱۰۰ نوع الگو برای دفتر شطرنجی نوآموزان پیش دبستانی

بیش از ۱۰۰ نوع الگو برای دفتر شطرنجی نوآموزان پیش دبستانی

دفتر شطرنجی بر اساس مهارت دست ورزی طراحی و تدوینمی شود.
کودکی که مهارت های دست ورزی را آموخته در سنین پیش از دبستان قادر به مداد گرفتن است و بهتر می تواند تمرین برای نوشتن را آغاز کند؛استفاده از دفتر شطرنجی یکی از فعالیت های چند حسي(بينايي؛درکي وحرکتي)شناخته شده ودر رشد مهارت های نوشتاری کودکان تا قبل از ورود به دبستان تأثیر چشمگیری دارد۰
این مجموعه در قالب فعالیت هایی از سطح آسان به سخت جمع آوری گردیده است  که هر کدام از فعالیت ها اهداف خاص و ویژه ای را دنبال می کند؛در بعضی طرح ها به آشنایی با مفاهیم مختلف ریاضی و تقویت مهارت نقاشی و واحدکارهای مناسبتی نیز پرداخته شده است۰

شناخت الگوی تکرار شونده هندسی در دوران پیش دبستانی کمک می‌کند تا پایه مفاهیم ریاضی در سالهای آتی تقویت شود. الگویابی و دنبال کردن الگو  مهارت حل مسئله در کودک تقویت می‌کند.باید کودک فکر کند و دنبال یک منطق یین رابطه مراحل تکرار شونده بگردد و با رسیدن به فرمول الگو ادامه روند کار را تکمیل کند. رابطه‌ها را پی ببرد و تفکر انتقادی در او تقویت می‌شود. در کنار آموزش پیدا کردن الگو مهارت حرکتی ظریف و توانایی نوشتن در کودک شکل می‌گیرد. مفاهیم شناختی اولیه از قبیل رنگ، شمارش و رعایت فاصله را یاد می‌گیرد که مقدمه‌ای برای شروع سال تحصیلی ابتدایی و تمرین نوشتن هست.

در لینک زیر می توانید صفحه ی دفتر شطرنجی خالی را  در سایز یک برگه آچهار برای تمرین الگوها و جدول سودوکو و… دانلود کنید و به راحتی پرینت بگیرید.

 

 

ادامه نوشته

حواس پنج گانه

واحدکار حواس پنجگانه

 

اهداف اساسی : تقویت حواس پنجگانه کودکان – پی بردن به اهمیت هریک از حواس خود برای دیدن – شنیدن – بوییدن – مزه کردن و لمس کردن – مراقبت کردن از اعضای حسی خود بارعایت کردن نکته های ایمنی درهریک ازموارد ذکر شده

ادامه نوشته

حواس پنج گانه

مفاهيم رياضي پيش دبستاني

سلام عزيزان
مربيان عزيز سوال مي كنند كه آموزش مفاهيم رياضي رو از كجا آغاز كنيم؟
عزيزان ابتدا خطوط رو بايد شروع كنيد
خط ايستاده، خط خوابيده، خط خميده و خط شكسته
با انواع روشها
كلاژ، نقاشي،كاربرگ ، استفاده از وسايلي كه توي كلاس موجود هست وبا بازي
از خود بچه ها استفاده كنيد و يكي بياستد يكي دراز بكشد و يكي از كمر خم شود
آموزش در پيش دبستاني با روش عيني ،بهترين روش است.
مثال _فعاليت عيني :مثلا براي آموزش راست و چپ مربي بايد يک هفته دست راست خود و بچه ها را نشان گذاري مثلا يک روبان قرمز ببندد در اين هفته بازي هاي مربوط به چپ و راست انجام دهد تا موضوع کاملا روشن و ملموس شود .
بعد از خطوط آموزش اشكال هندسي سه گوش، چهارگوش و گردي است و لطفا اشكالي مثل لوزي ، بيضي و… رو به كودك پيش دبستاني آموزش ندهيد.
بعد از اشكال مي رسيم به مفاهيم رياضي كه بهتر است از مفاهيم ساده و قابل فهم شروع كنيد و حتما آموزشها عيني و ملموس انجام شود.
در جلسات بعد  آموزشهای ذیل  كه توسط نوگلانمان براي درک بهتر مفاهيم رياضي انجام  شده است برای شما عزیزان گذاشته خواهد شد.

مفاهيم رياضي پيش دبستاني

آموزش ریاضی پیش دبستانی

مفهوم روی-زير
مفهوم بالا-پایین
مفهوم جلو-پشت
مفهوم بلند-کوتاه-هم اندازه
مفهوم بلند تر-کوتاه تر-بلند ترین-کوتاه ترين
مفهوم داخل-خارج
مفهوم بزرگ-کوچک
مفهوم کوچک تر-بزرگ تر
مفهوم بزرگ ترین-کوچک ترين
مفهوم زیاد-کم
مفهوم کم تر-بیش تر
مفهوم کم ترین-بیشترین
مفهوم پهن-باریک
مفهوم پهن ترين-باریک ترين
مفهوم چاق -لاغر
مفهوم چاق ترین-لاغر ترين
مفهوم پر-خالي 
مفهوم سبک تر-سنگین تر
مفهوم سبک ترين-سنگین ترین
مفهوم نزدیک-دور
مفهوم نزدیک ترين-دورترين
مفهوم راست-چپ
مفهوم شباهت-تفاوت
آموزش اشکال ناقص-کامل
آموزش تقارن
ایجاد آمادگی ذهنی برای مفهوم عدد
آموزش مفهوم رابطه
مفهوم روبه‌رو-پشت
مفهوم نازک-ضخیم

آموزگارم

آموزگارم ، تو باغبانی

می پرورانی بذر وجودم، با مهربانی

با درس هایت ، دیو جهالت، از من گریزد

اندزهایت ، بهر وجودم، شدپاسبانی

من غرقه بودم، دربحر غفلت

دستم گرفتی ، ای ناجی من

من همچو قایق، تو بادبانی

برخوان دانش ، من میهمانم

تو ای معلّم، خود میزبانی

کار توباشد، ارشاد انسان

همکار خوب پیغمبرانی

چه افرادی صبح‌ها حتما باید آب بنوشند؟

نوشیدن ۵ تا ۶ لیوان آب ممکن است در اوایل زیاد به نظر برسد، اما به مرور ساده و به تبدیل به یک عادت خوب می شود.

 

ادامه نوشته